Ford Focus Electric – Próba zasięgu
Wracamy ponownie do testów Forda Focus Electric. 7-ego maja wybraliśmy się tym elektrykiem na zlot do naszych nowych przyjaciół do Żyrardowa.
Start godzina 9:30 Ząbki. Według wskazań nawigacji do przebycia 69km.
Przez wzgląd na ilość skrzyżowań ze światłami i większe natężenie ruchu zdecydowaliśmy się na drogę przez Warszawę, Pruszków i Grodzisk Mazowiecki by tym samym dać Focusowi możliwość większego odzysku energii z hamowania.
Stan naładowania baterii przed wyjazdem 98km. Droga do przebycia w obie strony to łącznie 138 km. Zatem rodzi się pytanie dojedziemy ale czy wrócimy?
Dystans 69 km pokonaliśmy w 1h 25minut z uwzględnieniem niewielkiego opóźnienia związanego z zakupem zestawu Happy Meal dla pasażerów naszego Forda. U celu podróży licznik pokazał przejechane 69,5 km oraz odzysk prądu na poziomie 42 km, co oznacza, że odzyskanie energii na trasie pozwoliło na osiągnięcie zasięgu na poziomie 70km – jest więc szansa na powrót do domu.
Mieliśmy zaplanowane doładowanie Focusa na terenie zlotu. Niestety udało się pozyskać jedynie dodatkowe 2 km do zasięgu z uwagi na duże zainteresowanie przejażdżką naszym elektrykiem. Tor w Żyrardowie był świetnym miejscem do sprawdzenia Forda, jednak z uwagi na szybką jazdę na torze kosztowało nas to jednak utratę 24km z zasięgu. Zyskaliśmy za to kilku nowych fanów naszego elektryka co ogromnie nas cieszy.
Po bardzo mile spędzonym dniu wśród fanów elektrycznej motoryzacji czas na powrót do domu. Komputer pokazuje 46 km zasięgu na baterii. Dystans do przebycia to 69 km. Zmieniamy trasę – dzielimy ją na pół. Połowa przez miasta i połowa trasą S8 wydłużamy do 73km czy się uda?
Część trasy miejskiej przejeżdżamy przepisowo 50km/h w terenie zabudowanym. Maksymalnie 70km/h poza terenem zabudowanym. Sprawna jazda skutkuje maksymalnym odzyskiwaniem energii z hamowania na poziomie 92%, a miejscami nawet 100%. Całość przekłada się na pozyskanie dodatkowych kilometrów zasięgu Focusa. Dojechaliśmy do trasy S8 ruch średni, więc pokusa przyspieszenia jest znaczna. Nie możemy jednak tego zrobić, by dojechać do domu. Ustawiamy zatem tempomat na 70km/h chwilami wymuszając zwalnianie do 50km by odzyskiwać prąd.
Wreszcie Ząbki – dojechaliśmy do granic miasta lecz do domu wciąż pozostaje jeszcze 5 km, a komputer pokazuje tylko 3 km zasięgu. 2km przed celem mamy 0km zasięgu lecz samochód jedzie i dojeżdża ku uciesze kierowcy i pasażerów – HURRA!!! Misja zakończona powodzeniem!.
Ford Focus Electric naładowany na 98 km przejechał dystans 142,5 km włączając w to testy na torze w Żyrardowie.
Podsumowując nasza jazda Focusem Electric nie należała do szybkich i dynamicznych lecz byłą zgodna przepisami i przede wszystkim bezpieczna za co samochód nagradzał nas dodatkowymi kilometrami.
Ford Focus Electric posiada silnik elektryczny o mocy 107kw ( 140KM) i maksymalny moment 250Nm dostępny od samego początku więc jest to bardzo dynamiczny samochód. Sądzę, że gdyby użytkownicy klasycznych samochodów o napędzie spalinowym za bezpieczną i przepisową jazdę otrzymywali tak jak w przypadku elektryków darmowe tankowanie to liczba wypadków na polskich drogach miałaby szansę spaść do rekordowo niskiego poziomu.